Tiedote koskien Arabianrannan heikentyviä joukkoliikenneyhteyksiä

Alla Suvi Hautasen tiedote kopioituna suoraan Arabian alueen Facebook -ryhmästä koskien heikentyviä joukkoliikenneyhteyksiä Arabianrannassa ja tapaamista HSL:n hallituksen puheenjohtajan, Risto Rautavan kanssa.

Asiasta käytävää keskustelua voi seurata täällä: https://www.facebook.com/groups/1507104092842282/permalink/1944788352407185/

"Tapasimme heikentyvien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi HSL:n hallituksen puheenjohtajan Risto Rautavan Arabianrannassa viime perjantaina kuuden hengen iskujoukolla. Mukana olivat Keijo Lehikoinen, Venla Bernelius ja Milla Niini kaupunginosayhdistys Artovasta, joukkoliikenneadressin kerääjä Tuula Sundman sekä asukasaktiiveina Marikki Jylhä ja allekirjoittanut.

Kertauksena: Elokuusta alkaen ainoastaan bussilinja 71 kulkee Arabianrannasta keskustaan. Bussit kulkevat syksystä lähtien 10 minuutin välein, kun vuoroväli on nyt n. 5 minuuttia. Ruuhka-aikoina kulkee lisäksi apulinja 71B. Vuorojen määrä vähenee kuitenkin 50 prosentilla, kun 68 ja 74 siirtyvät kulkemaan Hämeentien sijaan Kustaa Vaasan tietä pitkin. Ratikat 6 ja 8 kulkevat kymmenen minuutin välein, hieman nykyistä harvemmin mutta pidemmillä vaunuilla. Syksyllä 2018 bussilinja 71 aiotaan kääntää kulkemaan Sörnäisen sijaan Kalasataman kautta keskustaan, koska Kalasatamaan tarvitaan suora yhteys Arabianrannasta. Näin ollen Sörnäisiin pääsisi syksystä 2018 lähtien ainoastaan ratikalla. Näitä heikennyksiä vastustavan adressin allekirjoitti lähes 900 henkilöä, ja se luovutettiin HSL:n toimitusjohtajalle Suvi Rihtniemelle 7.4.

Vuorovälin osalta HSL:n väistyvä puheenjohtaja Rautava sanoi tapaamisessa, että jos tulee syksyllä vakavia ongelmia, siihen voidaan reagoida nopeastikin tihentämällä vuoroväliä. Jos bussi on täynnä, kyytiin ei mahdu lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa, ratikkayhteys on poikki tai jotakin muuta vastaavaa, siitä kannattaa laittaa palautetta HSL:lle. Joukkoliikennesuunnittelijoilla on tulospalkkaus, johon vaikuttaa mm. asiakastyytyväisyys. Syksyn 2018 osalta aikataulut ja reitit lyödään lukkoon joulukuussa, mitä ennen niihin voi vielä vaikuttaa.

Rautava kertoi, että linjojen kannattavuutta optimoidaan jatkuvasti ja lasketaan, paljonko kunkin matkustajan nousu kyytiin maksaa HSL:lle. Busseihin pitäisi siis nousta riittävästi väkeä Arabianrannan pysäkeiltä, jotta linjoja kannattaa ajaa tätä kautta. Yksi linja maksaa 300.000 euroa. Sinänsä HSL:n taloudellinen tilanne on kuulemma hyvä, että rahaa on, jos todellista tarvetta on.

Rautavan mukaan HSL:ssä tiedostetaan, että Arabianrannan pohjoisosa on jäämässä liikenneyhteyksien osalta katvealueeksi erityisesti syksyllä 2018, kun bussiyhteys käännetään kulkemaan Kalasataman kautta keskustaan Sörnäisten sijaan. Lähimmälle ratikkapysäkille on pohjoisosasta yli 500 metriä kävelymatkaa.

Seuraavaksi pyrimme järjestämään tapaamisen HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Miska Peuran kanssa, joka vastaan alueen liikennesuunnitelmista ja on kannaltamme avainasemassa. Rautava kehotti meitä esittämään itse, miten katveongelma voitaisiin ratkaista. Puheena oli esim. linjan 71 ja 71B jakaminen siten, että 71 kulkisi Kalasataman kautta keskustaan ja 71B Sörnäisten kautta keskustaan, mutta vain ruuhka-aikoina. Tämä ei tuntunut kuitenkaan ihan tyydyttävältä ratkaisulta. Sen vuoksi Artovan nimissä tehdään asukaskyselyn, jotta asukkaiden liikkumistarpeista saataisiin tietoa ja voisimme perustella vaatimuksiamme HSL:n suuntaan. Linkki kyselyyn laitetaan mm. tähän Arabian alue -ryhmään, kun se saadaan valmiiksi lähipäivinä. Ratkaisuehdotukset ovat tervetulleita!" - Suvi Hautanen

< Edellinen   Seuraava >